BEŞ HECECİLER

Hecenin beş şairi” diye anılan bu sanatçılar, Milli Edebiyat akımından etkilenmiş ve aruz ölçüsünü bırakarak şiirlerinde hece ölçüsünü kullanmaya başlamışlardır.

Özellikleri

  • Şiirde sade ve özentisiz bir yol izlenmiş, süsten ve yapmacıklıktan uzak durulmuştur.
  • Şiirlerde daha çok, memleket sevgisi, yurt güzellikleri, kahramanlık ve yiğitlik gibi konular dile getirilmiştir.
  • Ulusal-yerel sanat ve tarih motifleriyle örülü bir memleket edebiyatı meydana getirilmeye çalışılmıştır.
  • Sanatçılar, hece ölçüsünün değişik kalıplarını kullanarak serbest müstezat yazmayı denemişlerdir.
  • Şiirlerde dörtlük esasına bağlı kalınmamış, hece ölçüsünün duraklarında bazı değişiklikler yapılmış, yeni yeni biçimler geliştirilmiştir.
  • Sanatçılar; bir olayı, bir hikâyeyi anlatmak için uzun şiirler yazmış, düzyazıdaki söz dizimini şiire getirmişlerdir.

FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL (1898 – 1973)

  • Şiirlerinde hem Anadolu’yu, memleket sevgisini anlatmış hem de bireysel konulara yönelmiştir.
  • Sanat” adlı şiirinde, uygulamaya çalıştığı “Memleket Edebiyatı”nın bir felsefesini ortaya koymuştur.

» Han Duvarları, Dinle Neyden, Çoban Çeşmesi, Şarkın Sultanları, Gönülden Gönüle, Bir Ömür Böyle Geçti, Elimle Seçtiklerim, Suda Halkalar, Heyecan ve Sükun, Zindan Duvarları: Şiir

» Özyurt, Canavar, Akın, Kahraman: Tiyatro

» Yıldız Yağmuru: Roman

ORHAN SEYFİ ORHON (1890 – 1972)

  • Divan şiiri kalıplarını hece ölçüsüne uyarlayarak gazele benzer şiirler yazmıştır.

» Fırtına ve Kar, Gönülden Sesler, Peri Kızı ile Çoban Hikâyesi, O Beyaz Bir Kuştu, Kervan: Şiir

HALİT FAHRİ OZANSOY (1891 – 1971)

Aruza Veda” adlı şiiriyle aruz ölçüsünü bırakıp heceye yönelmiştir. Derin bir melankoli ve karamsarlık taşıyan şiirlerinde bireysel konuları işlemiştir.

» Rüya, Efsaneler, Cenk Duyguları, Paravan, Sulara Dalan Gözler, Sonsuz Gecelerin Ötesinde, Hep Onun İçin, Gülistanlar ve Harabeler: Şiir

» Baykuş, Nedim, Hayalet, İlk Şair: Oyun

» Âşıklar Yolunun Yolcuları: Roman

» Edebiyatçılar Geçiyor, Darülbedayi Devrinin Eski Günleri, Eski İstanbul Ramazanları: Anı

ENİS BEHİÇ KORYÜREK (1892 – 1949)

  • Hece ölçüsünde durak değişiklikleri yapmış, aynı şiirde çeşitli hece kalıplarını kullanmayı denemiştir. 1927-1946 arasında bir durgunluk dönemine giren şairin yeniden şiir yazmaya başladığında şiir çizgisini değiştirdiği görülür. Dini ve tasavvufi bir içerik kazanan şiirlerinde dil ağırlaşmış, aruz ölçüsüne dönmüştür. Çanakkale Şehitliği’nde, Venedikli Korsan Kızı, Gemiciler adlı şiirleri en çok bilinenlerdir.

» Miras, Güneşin Ölümü, Varidat-ı Süleyman: Şiir

YUSUF ZİYA ORTAÇ (1895 – 1967)

  • Fıkralarıyla, edebiyatımıza siyasal mizahın başarılı örneklerini kazandırmıştır.
  • Hece ölçüsüyle yazdığı Binnaz adlı oyunu, Türk tiyatrosunun gelişimine büyük katkı sağlayan, oldukça başarılı bir yapıtıdır.

» Akından Akına, Bir Rüzgâr Esti, Yanardağ, Aşıklar Yolu, Bir Selvi Gölgesi, Cenk Ufukları, Kuş Cıvıltıları (çocuk şiirleri): Şiir

» Binnaz, Kördüğüm, Nikâhta Keramet: Tiyatro

» Şeker Osman, Kürkçü Dükkânı, Göç: Roman

» Göz Ucuyla Avrupa: Gezi Yazısı

» Şen Kitap, Beşik, Ocak: Fıkra

» Portreler, Bizim Yokuş, İsmet İnönü: Anı-biyografi

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.